Mural Podwalk
Wandel door Helmond en laat je verrassen door de bijzondere verhalen achter de muurschilderingen in de stad. Tijdens deze Mural Podwalk ontdek je wat er schuilgaat achter het kleurrijke straatbeeld. Verhalen die je normaal moeiteloos voorbij zou lopen.
De podwalk kun je lopen zonder het GPX-bestand te downloaden. Door onderstaande audiofragmenten te beluisteren, word je vanzelf meegenomen in de verhalen achter de muurschilderingen.
Ras-Helmonder Hans van den Berkmortel neemt je mee langs de murals en vertelt je op aanstekelijke wijze over de geschiedenis, de kunst en de stad zelf. Een leuke én laagdrempelige manier om Helmond beter te leren kennen.
Klik op de murals, luister naar de fragmenten of lees ze mee.
Dit ga je zien
Cacaokade 1
5701 LA Helmond
Audiofragment: start Mural Podwalk
Wat leuk dat je de Mural Podwalk gaat lopen! Op deze manier kom je meer te weten over de geschiedenis van Helmond door middel van prachtige muurschilderingen.
Audiofragment: start Mural Podwalk
Hallo, ik ben Hans van den Berkmortel, voorzitter van Urban Matterz, het jaarlijkste hiphop-festival in Helmond. Daarnaast ben ik lid van de kunstcommissie van Carat een culturele ondernemensverenigingen in onze stad.
Tevens verzorg ik al jaren de rondleidingen langs de murals en vandaag neem ik je mee langs 7 prachtige muurschilderingen, oftewel murals, in het centrum van Helmond. Samen bewonderen we deze indrukwekkende kunstwerken en vertel ik meer over de achtergrond en betekenis.
Carat bestaat uit verschillende lokale ondernemers, die financieel bijdragen aan de projecten die Helmond aantrekkelijk kan maken, waarbij kunst, cultuur en de Helmondse gemeenschap vooropstaan. De murals zijn daar een sprekend voorbeeld van.

Audiofragment Fest of Movement
Helmond is van oudsher een textielstad en nu staan we voor het hoofdkantoor van Vlisco, een van de meest iconische bedrijven in de stad. Vlisco staat bekend om zijn kleurrijke designs en stoffen, die met name in West-Afrika worden gebruikt voor kleding.
Audiofragment Fest of Movement
Helmond is van oudsher een textielstad en nu staan we voor het hoofdkantoor van Vlisco, een van de meest iconische bedrijven in de stad. Vlisco staat bekend om zijn kleurrijke designs en stoffen, die met name in West-Afrika worden gebruikt voor kleding.
Het kunstwerk op dit gebouw is gemaakt door De Strakke Hand, een kunstenaarscollectief uit Utrecht, samen met de Rotterdamse ontwerpster Simone Post. Zij heeft veel textieldesigns voor Vlisco gemaakt. Dit is het grootste muurproject van De Strakke Hand, met een oppervlakte van ruim 2500 m2
Acht kunstenaars hebben hier ongeveer negen dagen aan gewerkt. Van alle murals die we in Helmond hebben, is deze als enige uitsluitend abstract. Het betreft een abstracte weergave van het DNA-profiel van Vlisco, met veel kleuren en patronen.
Een kleurrijk geheel dat niet voor niets de naam Fest of Movement heeft gekregen, wat betekent feest van beweging. Het ontwerp oogt willekeurig, maar er is goed over nagedacht. Afbeeldingen, patronen, kleuren en klederdracht komen in Afrika erg nauw.
Bij bepaalde gelegenheden draag je specifieke kleding met specifieke kleuren en patronen. Bij een begrafenis draag je andere patronen dan bij een huwelijksfeest. De uitdaging bij deze muur was met name om combinaties van kleuren en patronen te bedenken die vrij zijn van symboliek, een hele uitdaging. En een omgekeerde manier van denken tot opzichte van de andere murals, waar juist wél symboliek wordt gebruikt.
We lopen nu om het Vlisco-complex heen naar de volgende mural

Audiofragment De Kasteelpoort
De kasteelpoort is een markant gebouw dat – zoals je kunt zien – letterlijk en figuurlijk een poort is naar het prachtige Helmondse kasteel en het park. Deze kasteelpoort heeft een kleine arcade waarin zes verschillende muurschilderingen te zien zijn.
Audiofragment De Kasteelpoort
De kasteelpoort is een markant gebouw dat – zoals je kunt zien – letterlijk en figuurlijk een poort is naar het prachtige Helmondse kasteel en het park. Deze kasteelpoort heeft een kleine arcade waarin zes verschillende muurschilderingen te zien zijn.
Deze werken zijn gemaakt door kunstcollectief De Strakke Hand. De afbeeldingen zijn uitsneden van schilderijen en objecten die zich in het depot van Kunsthal Helmond bevinden. Het idee hierachter is: als mensen niet naar Kunsthal komen, dan brengt de Kunsthal zichzelf maar naar de mensen.
Het meest rechtse werk betreft een uitsnede uit een schilderij van de Helmondse kunstenaar Gerard Princée, gemaakt rond 1950 in Portugal. Leuk om te melden is dat deze kunstenaar zijn atelier had in de ruimte boven deze poort.
Links daarvan zien we een werk van de Helmondse kunstenaar Bert Loerakker, waarin abstracte en figuratieve kunst gecombineerd worden. Je ziet een figuratieve wolkenpartij met daaroverheen abstracte lijnen, zowel horizontaal als verticaal.
Daarnaast is er een uitsnede uit een werk van Herman Heijenbrock. Heijenbrock is vooral bekend om zijn schilderijen van de werkende mens. Dit tafereel speelt zich af op de markt in Amsterdam. Het was een prachtige schildering uit 1920.
Wanneer we ons omdraaien, zien we rechts een schilderij, gebaseerd op een zwart-witfoto. De foto komt uit het gemeentearchief van Helmond en toont een dame met kind die door de oude kasteelpoort lopen.
Deze kasteelpoort maakt onderdeel uit van een gebouw met veertiende- tot vijftiende-eeuwse stallen en dienstwoningen. In de jaren zestig moest er een laadplaats worden gemaakt voor de Kasteel-Traverse. Links van de foto in het midden zie je een uitsnede van het werk van Esther Janssen. Zij is bekend om haar sterk gestileerde schilderijen, waarbij ze computertekeningen als uitgangspunt gebruikt.
Geheel links zie je het laatste van de zes schilderingen. Het betreft een still uit de videoclip White Swan, gemaakt door game- en filmmaker Sil van der Weerd. In de videostill zie je een stilstaanbeeld uit de film.
We vervolgen onze wandeling door de kasteeltuin in de richting van het centrum. De volgende mural is te zien in de tunnel onder de Kasteel-Traverse.

Audiofragment Transitie
We zijn aangekomen bij de tunnel onder de Kasteel-Traverse, die ons naar het centrum van Helmond brengt. Aan de zijkant zie je het begin van de mural Transitie, gemaakt door de Maastrichtse kunstenaar Collin van der Sluijs.
Audiofragment Transitie
We zijn aangekomen bij de tunnel onder de Kasteel-Traverse, die ons naar het centrum van Helmond brengt. Aan de zijkant zie je het begin van de mural Transitie, gemaakt door de Maastrichtse kunstenaar Collin van der Sluijs.
In 2022 kreeg hij van Stichting Carat de opdracht voor deze mural, waarin gezocht werd naar een vloeiende overgang tussen de rust van het park en de dynamiek van de stad. In Transitie: overgang van rust naar beweging.
De gemeente Helmond wilde het park beter laten aansluiten op de binnenstad. Daarom kreeg Collin via Carat de opdracht om deze twee werelden met elkaar te verbinden. In tegenstelling tot andere kunstenaars werkte Collin niet vanuit een strak ontwerp, maar meer vanuit een globaal idee.
Gezien de omvang van de mural en de bijzondere locatie gaf Carat hem veel vertrouwen en vrijheid. Hij stelde niemand teleur, het resultaat is een bijzonder en mooi geheel geworden.
Collin werkt voornamelijk met natuurlijke kleuren en thema’s uit de natuur. Je ziet vogels, boomklevers en veel flora. Colin is een veelzijdig kunstenaar: naast monumentale werken maakt hij ook prachtige verstilde aquarellen in de vrije natuur, die vaak de basis vormen voor zijn murals.
Deze veelzijdigheid zie je ook terug in Transitie, waar spuit- en schilderwerk naadloos in elkaar overlopen. Deze combinatie draagt bij aan het transitie-effect. Je ziet kwaststreken en speels lijnenwerk naast strakke lijnen en details gespoten met de spuitbus.
We lopen langs de Tunnel Traverse door. We hebben de transitie gemaakt van park naar centrum. Deze zijde zien we in combinatie met poëzie. Het is een samenwerking met de voormalig Eindhovense stadsdichter Merel Morre.
Het literaire café Helmond wilde op deze plek iets met poëzie doen. Daarom ontstond deze unieke samenwerking. Het gedicht is zo ontworpen dat het van links naar rechts én van rechts naar links gelezen kan worden. Dat sluit mooi aan bij het fietspad ernaast, waar fietsers uit beide richtingen langskomen .
De spontaniteit van Collin’s werk komt ook in zijn techniek tot uiting: donkerkleurige voorgrond, en vervolgens midden- en achtergrond in zachtere tonen. Zo ontstaat diepte. In de voorgrond gebruikt hij onverdunde verf; voor de achtergrond verdunt hij met water, waardoor de kleuren minder intens zijn en naar beneden lijken te vloeien. Dat geeft een levendige, spontane uitstraling .
We vervolgen onze wandeling, steken het centrum door en lopen in de richting van de bibliotheek.

Audiofragment Lucas Gassel
We staan voor de enorme zijgevel van de bibliotheek waar we kijken naar de mural, gemaakt door kunstenaar Zenk One. Deze mural was het eerste project van Stichting Carat. We zien een prachtige combinatie van abstract, realistisch en figuratief werk.
Audiofragment Lucas Gassel
We staan voor de enorme zijgevel van de bibliotheek, waar we kijken naar de mural gemaakt door kunstenaar Zenk One. Deze mural was het eerste project van Stichting Carat. We zien een prachtige combinatie van abstract, realistisch en figuratief werk.
Je kijkt naar de torso van een dame met sierlijke armen. De dame is gekleed in een kleurrijke jurk die verwijst naar de Helmondse Vlisco. Op de jurk zien we scènes en figuren die ook voorkomen in de schilderijen van Lucas Gassel.
Deze Helmondse kunstenaar, geboren rond 1488, werd uiteindelijk hofschilder in Brussel. Lucas Gassel was zijn tijd ver vooruit en wordt beschouwd als de allereerste landschapsschilder ter wereld. In die tijd werd voornamelijk religieuze kunst gemaakt.
Lucas Gassel begon met het schilderen van het alledaagse landschap, met de gewone mens als onderdeel daarvan. Zo zien we een man met een hond, een liggende man die leest met nike-schoenen aan (een grapje van de kunstenaar), een bedelaar, een pelgrim, een vrouw met een hond en zwanen.
Deze figuren zijn allemaal terug te vinden in het werk van Lucas Gassel. Een andere techniek die hij min of meer introduceerde is de coulissewerking, ook gebruikt in het theater.
Als je goed naar zijn werk kijkt, lijkt het opgebouwd uit meerdere panelen. Door in het voorste paneel donkere kleuren en rood te gebruiken, valt dat meteen op. In het midden en achterste gedeelte worden lichtere kleuren gebruikt, wat een mooie diepte suggereert. Deze techniek zie je ook terug in de mural. Het voorste deel is donker en gedetailleerd; naarmate je hoger of verder naar achteren kijkt, gebruikt de kunstenaar steeds lichtere kleuren en minder details, eindigend in het luchtledige.
Als je goed kijkt, zie je linksonder, iets rechts van de rechterhand, een bruine afbeelding van Lucas Gassel zelf.
We lopen dezelfde weg terug en slaan net voor de fietsenstalling rechtsaf.

Audiofragment Heer van Hezelo
We bekijken de eerste mural van Studio Giftig (in Helmond). Studio Giftig uit Veldhoven is een kunstenaarsduo bestaande uit Kasper van Leek en Niels van Swaemen. Het duo geniet inmiddels wereldwijde bekendheid: hun murals zijn meerdere keren uitgeroepen tot de mooiste ter wereld.
Audiofragment Heer van Hezelo
We bekijken de eerste mural van Studio Giftig (in Helmond). Studio Giftig uit Veldhoven is een kunstenaarsduo bestaande uit Kasper van Leek en Niels van Swaemen. Het duo geniet inmiddels wereldwijde bekendheid: hun murals zijn meerdere keren uitgeroepen tot de mooiste ter wereld.
-
Kasper is verantwoordelijk voor het opzetten van de grote vlakken.
-
Niels verzorgt de fijne details.
In de ontwerpfase doet Studio Giftig grondig onderzoek. Ze verwerken zo veel mogelijk historische feiten in de mural en geven er tegelijkertijd hun eigen twist aan. De mensen die ze afbeelden zijn vaak geen historische figuren, maar mensen uit hun directe omgeving.
Deze mural toont de eerste kasteelheer van Helmond, Hezelo van Helmond, die ruim 800 jaar geleden in een houten kasteel – het zogenaamde “oude huis” – woonde, dat niet op dezelfde plaats stond als het huidige kasteel, maar iets verderop in de buurt die we nu “het Haagje” noemen. Dat oorspronkelijke kasteel stond ongeveer 200 jaar en is daarna vervangen door het huidige kasteel.
Op de mural staat de kasteelheer in vol ornaat, in een zwevende houding. Zo visualiseert Studio Giftig zijn verheven status. Hij draagt een maliënkolder en houdt een zwaard vast. De toernooihelm is versierd met eikentakjes en mussen, als verwijzing naar het stadswapen van Helmond.
Als je goed kijkt, zie je op de knop van het zwaard onder zijn linkerhand een heel klein zwart vogeltje, in de vorm van een feniks. Dit symboliseert de herrijzenis van Helmond, want een feniks verbrandt zichzelf om de 500 jaar en herrijst uit zijn eigen as. Deze symboliek slaat op de grote stadsbrand van 1587, waarbij vele houten huizen verloren gingen, waarna Helmond herrees uit zijn as.
Diezelfde feniks figuur is ook te vinden boven op de toren van het Helmondse bedrijf Raymakers, hoewel we die vanaf hier niet kunnen zien.
Studio Giftig heeft dit kunstwerk in slechts tien werkdagen voltooid. De okerkleurige ondergrond hebben ze aangebracht met een soort spuitbus met hoge druk. Daarna hebben ze het figuur er overheen gespoten.
We lopen de straat uit, richting het kanaal.

Audiofragment Vincent's view
We staan onder de Traverse en kijken naar een werk van Ilse Weisfelt. Ilse is een jonge kunstenaar uit Rotterdam en bekend vanwege illustraties voor onder andere kinderboeken en HEMA.
Audiofragment Vincent's view
We staan onder de Traverse en kijken naar een werk van Ilse Weisfelt. Ilse is een jonge kunstenaar uit Rotterdam en bekend vanwege haar illustraties voor onder andere kinderboeken en HEMA.
De mural van Ilse maakt deel uit van het Brabant fietspad, de Van Gogh route. Ilse heeft in haar kunstwerk de verbinding gezocht tussen Helmond en Vincent van Gogh. Ze heeft motieven gezocht die allemaal iets te maken met Vincent van Gogh.
Vincent woonde een aantal jaren in Nuenen. Hemelsbreed nog geen tien kilometer hiervandaan. Het verhaal van Vincent kennen we natuurlijk allemaal. De vader van Vincent was naar Nuenen gekomen om dominee te worden in het Protestants Kerkje en de rest van de familie volgde.
Ook Vincent ging in 1883 weer bij zijn ouders in Nuenen wonen. Hij hield van het Brabantse land. Hij hield van de eenvoud van de boeren en het boerenbestaan. De landschappen en alles daaromheen. Daar haalde hij zijn troost uit en vond hij zijn grote inspiratie.
Ilse heeft geprobeerd om ritme aan te brengen door elementen in een patroon te herhalen. Anders dan Studio Giftig, die alles met de spuitbus doet, werkt Ilse met de roller en kwast. En is haar werk juist veel figuratiever en platter.
Diepte heeft Ilse gecreëerd door de afbeelding van de ene kant van het kanaal te laten dienen als achtergrond voor de afbeelding van de andere kant van het kanaal. Aan de zuidoostkant van het kanaal zien we op de linkerpilaar vrouwen die aardappels poten. Met stokjes wordt een gaatje in de grond geprikt en daar wordt een aardappelszaadje in geplant. Op de rechterpilaar zien we korenaren. Aan de overkant zien we een zonsondergang. Een zebrapad-achtige structuur met een mooie, warme gloed, als in de winter. Een typisch Brabels landschap. Rechts daarvan zien we korenaren die worden geoogst.
We steken nu het kanaal over om het kunstwerk van de andere kant te bekijken.
Vanaf de westkant van het kanaal zien we op de pilaar links het Protestantse Kerkje in Nuenen, waar de vader van Vincent dominee was. Het kerkje bestaat gelukkig nog.
Op de rechter pilaar zijn een aantal dames afgebeeld die aardappels schillen. Aan de overkant van het kanaal links zien we persoon die aan het weven is. Vincent hield van de hardwerkende wevers die een karig bestaan hadden. In Nuenen is nog een mooi wevershuisje te zien.
Tot slot zien we op de rechterpilaar een aantal boomstronken. Dat duidt op het belang van hout in die tijd. Van de hoge Brabantse populieren werden klompen gemaakt. Daarnaast was hout een belangrijk bouwmateriaal. En diende tevens als brandstof om huizen enigszins warm te krijgen en om te koken.
We lopen de straat verder in voor de volgende mural.

Audiofragment Canal of Cult
We staan naast de ingang van de parkeergarage en kijken naar het monumentale werk van Studio Giftig, genaamd Canal of Cult. Deze mural is maar liefst 850 m2 groot en er is zes weken lang hard aan gewerkt tijdens de hete zomer van 2020.
Audiofragment Canal of Cult
We staan naast de ingang van de parkeergarage en kijken naar het monumentale werk van Studio Giftig, genaamd Canal of Cult. Deze mural is maar liefst 850 m2 groot en er is zes weken lang hard aan gewerkt tijdens de hete zomer van 2020.
Canal of Cult bestaat uit zeven losse afbeeldingen die allemaal iets vertellen over de rijke cultuur en geschiedenis van Helmond. De naam Canal of Cult verwijst naar het Helmondse kanaal en de muur is - net als het kanaal - erg lang en smal.
Hij komt eigenlijk ook een beetje vanuit het kanaal opzetten. Als je helemaal rechts naar de mural kijkt, bij de trappen, dan zie je daar een aantal abstracte figuren die water suggereren. Net zoals je een druppel inkt in het water gooit waarna een mooie inktwolk ontstaat.
Als je goed kijkt zie je overal drie personen dat zijn dezelfde personen die meerdere malen worden afgebeeld om dynamiek in het werk te onderstrepen. Ook heeft Studio Giftig sluikreclame in de mural verwerkt voor een aantal bedrijven in Helmond die lid zijn van Carat.

Audiofragment IJzergieter
Onderdeel van Mural Canal of Cult. Deze prachtige mural is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Jan Toorop dat te zien is in Kunsthal Helmond. Het is een ode aan de industriestad Helmond en haar inwoners.
Audiofragment IJzergieter
Deze man staat in dezelfde houding als de ijzergieter staat op het gelijknamige schilderij van bekende schilder Jan Toorop dat zich in de collectie van de Kunsthal Helmond bevindt. Kunsthal Helmond heeft een prachtige collectie omtrent De werkende Mens’ in haar bezit.
Deze afbeelding is een ode aan industriestad Helmond en al haar hardwerkende arbeiders.

Audiofragment Hamlet en Cannonball Heaven
De schedel die deze dames in handen hebben verwijst naar het bekende toneelstuk Hamlet. Helmond is van oudsher een echte toneelstad met veel toneelverenigingen. Let ook zeker even op de schoenen van deze dames.
Audiofragment Hamlet en Cannonball Heaven
Naast de ijzergieter, zien we twee mooie dames met in hun hand een schedel. Deze verwijst naar het beroemde
toneelstuk van Shakespear genaamd Hamlet met de beroemde uitspraak, “To be or not to be”. Dit alles verwijst
weer naar Helmond als toneelstad.
Helmond heeft namelijk altijd een flink aantal toneelverenigingen gehad. Een van die toneelverenigingen is Sint Genesius die in 2025 haar 125 verjaardag mocht vieren. Maar we hebben hier in Helmond natuurlijk ook de beroemde Helmondse Musical gehad die over de meest typische Helmondse zaken gingen zoals het Helmondse trainingspak, Helmond is namelijk de sportiefste stad van Nederland omdat iedereen in een traningspak loopt. Er is een musical geweest over het kanaal, maar we hebben ook Berry de Musical gehad, over een van de meest iconische Helmondse voetballers Berry van Aerle.
Wat ook grappig is. Als je even naar de schoenen van de dames kijkt, zie je dat ze Vans schoenen dragen, een
hip skateboardmerk. .
Daarnaast zie je drie bollen, genaamd Cannonball heaven Dit verwijst naar een kunstwerk in het depot van
Kunsthal Gemeentemuseum Helmond. Op de kanonskogels zie je patronen die refereren aan de bekende patronen zoals die op de Vlisco stoffen terug te vinden zijn.

Audiofragment Lucas Gassel en Urban Matterz
Hier zien we een afbeelding van een graffti-artist. Deze artiesten noemen zichzelf liever schrijvers. Deze schildering staat symbool voor alle murals in de stad maar ook voor het populaire festival Urban Matterz.
Audiofragment Lucas Gassel en Urban Matterz
Hier zien we een afbeelding van een graffti-artist. Deze artiesten noemen zichzelf liever schrijvers. Deze schildering staat symbool voor alle murals in de stad maar ook voor het populaire festival Urban Matterz. Dit festival met duizende bezoekers brengt een ode aan graffiti en urban sports, maar óók aan Lucas Gassel. Let maar goed op de pet met initialen.

Audiofragment fotografie, zang en de verbeelding van een kind
Weer een stukje verder zien we twee kinderen die veel plezier hebben in een soort van kermisattractie. Van oudsher is Helmond een volksstad, een vertierstad en een kermisstad.
Audiofragment fotografie, zang en de verbeelding van een kind
Weer een stukje verder zien we twee kinderen die veel plezier hebben in een soort van kermisattractie. Van oudsher is Helmond een volksstad, een vertierstad en een kermisstad.
Zowel in het voorjaar als in de zomer heeft Helmond een gezellige kermis. Deze afbeelding verwijst naar Helmond als kermisstad. Zoals je ziet hebben de meisjes een camera in de hand, een analoge. Ze maken selfies en gebruiken een fles diksap als microfoon.
Het is een verwijzing naar het cultuuraanbod dat we in Helmond hebben voor kinderen in het onderwijs. Rechts achter deze afbeelding zie je een hoog gebouw. Daar zijn het Kunstkwartier en Cultuurcontact gevestigd. Beide bieden verschillende vorm van cultuuronderwijs aan.
We lopen de straat verder uit naar het tunneltje onder de Traverse.

Audiofragment Maria van Brabant
We staan bij de tunnel onder de Traverse. Aan beide zijden van de tunnel zie je muurschilderingen uit de serie Canal of Cult. Aan de linkerkant wordt het verhaal van Maria van Brabant verteld – een bijzondere vrouw die ooit in hetzelfde kasteel woonde als heer Hezelo van Helmond.
Audiofragment Maria van Brabant
We staan bij de tunnel onder de Traverse. Aan beide zijden van de tunnel zie je muurschilderingen uit de serie Canal of Cult. Aan de linkerkant wordt het verhaal van Maria van Brabant verteld – een bijzondere vrouw die ooit in hetzelfde kasteel woonde als heer Hezelo van Helmond.
Volgens de overlevering raakte Maria tijdens een reis vast in het moeras. Ze zakte steeds verder weg en begon wanhopig te bidden. Daarbij zou ze hebben geroepen: "Ik ben erin!" – wat later de naam Binderen zou verklaren.
Ze smeekte om redding en beloofde dat ze, als ze het zou overleven, op die plek een klooster zou laten bouwen. Maria werd inderdaad gered en hield haar belofte: vlak bij het huidige kapelletje van Binderen verrees het klooster. Daar zijn nog altijd enkele resten van terug te vinden, ondanks dat het gebouw in de 18e eeuw werd afgebroken.
De muurschildering is gemaakt door Studio Giftig, die Maria van Brabant een moderne uitstraling hebben gegeven. Ze doet qua uiterlijk zelfs wat denken aan zangeres Rihanna. In de afbeelding zie je Maria met twee slechtvalken, een verwijzing naar de jacht. Ze draagt een handschoen waarop de vogels kunnen landen – prachtig uitgewerkt met veel oog voor detail in de stof, haar jurk en het realistische haar.
Let ook op het motief van kubussen op de handschoen. Dit verwijst naar het oude Speelhuisplein dat we eerder bezochten. Hetzelfde patroon is daar nog altijd zichtbaar in de bestrating, op de plek waar vroeger het Speelhuis stond.
We steken nu de straat over en richten onze aandacht op de rechterzijde van de tunnel.

Audiofragment Nico de Mus
Tegenover de muurschildering van Maria van Brabant zien we de Helmonder in zijn puurste vorm. De afbeelding is een knipoog naar het stereotype van de Helmonder: liever lui dan moe, gehuld in een trainingspak, badstof sokken en slippers. Een herkenbaar beeld, met een flinke dosis zelfspot.
Audiofragment Nico de Mus
Tegenover de muurschildering van Maria van Brabant zien we de Helmonder in zijn puurste vorm. De afbeelding is een knipoog naar het stereotype van de Helmonder: liever lui dan moe, gehuld in een trainingspak, badstof sokken en slippers. Een herkenbaar beeld, met een flinke dosis zelfspot.
Deze ‘Helmonder’ verwijst naar de Helmondse musical over het trainingspak, maar is óók een ode aan een markante figuur uit het verleden: kapucijnerpater Nicodemus. Hij leefde in de jaren na de oorlog in het klooster aan de Molenstraat, vlak bij het kerkhof.
Hoewel zijn naam Latijns is, noemden de Helmonders hem gewoon Nico de Mus. Boven in zijn klooster had hij een illegale kattenopvang – met naar schatting wel twee- tot driehonderd katten. Je kunt je voorstellen dat de geur niet te harden was.
Zijn verweer? “Er is in het hele klooster geen muis of rat te vinden.”
De katten in de muurschildering verwijzen dan ook naar de bijnaam van de Helmonders: kattenmeppers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er schaarste, en alles wat eetbaar was, werd gegeten – ook katten, in de volksmond wel ‘dakhazen’ genoemd.
We lopen de tunnel uit, richting het Speelhuis, en richten onze blik op de overkant van de Traverse.

Audiofragment Volksmuziek
We staan voor de laatste afbeelding van de Canal of Cult. We kijken wederom naar een typisch Helmonds tafereel. We zien een vrolijke accordeonspeler die symbool staat voor Helmond als een stad die ook bekend staat om zijn volksmuziek karakter.
Audiofragment Volksmuziek
We staan voor de laatste afbeelding van de Canal of Cult. We kijken wederom naar een typisch Helmonds tafereel. We zien een vrolijke accordeonspeler die symbool staat voor Helmond als een stad die ook bekend staat om zijn volksmuziek karakter.
We hebben in Helmond het Prachtige Draaiogel Museum, gevestigd in de voormalige van Gent en Loos Hallen bij het Centraal Station. Helmond had vroeger ook verschillende danstenten, waar op de muziek van Draaiorgels op zondag werd gedanst.
Daarnaast heeft Helmond ook twee belangrijke internationaal bekende accordeonisten gehad. Addy Kleijngeld en Ari Willems. Ari en Adri waren twee fenomenaal goede accordeonspelers die tot ver over de landsgrenzen bekend waren. Het is dus een ode aan Helmond als volksmuziekstad, maar ook een ode aan de twee belangrijke accordeonspelers.
Let ook bij deze afbeelding weer op het verfijnde spuitwerk bij de strooien hoedjes, de snor en de haren. Kijk naar de montuur van de bril, de tanden en hoe ontzettend mooi alles is weergegeven. Echt vakwerk.
De indigoblauwe schaduw die ze op het gezicht hebben gemaakt geeft de afbeelding enorm veel diepte. Hier stopt de Canal of Cult. We zijn hiermee aan het eind gekomen van de podwalk.
Deze podwalk is een samenwerking tussen Visit Helmond, Urban Matterz, Urban 360 en het Kunstkwartier. Ik hoop dat u heeft genoten.

Helmond
Beschrijving
Cacaokade 1
5701 LA Helmond
Wandel door Helmond en laat je verrassen door de bijzondere verhalen achter de muurschilderingen in de stad. Tijdens deze Mural Podwalk ontdek je wat er schuilgaat achter het kleurrijke straatbeeld. Verhalen die je normaal moeiteloos voorbij zou lopen.
Ras-Helmonder Hans van den Berkmortelneemt je mee langs de murals en vertelt je op aanstekelijke wijze over de geschiedenis, de kunst en de stad zelf. Een leuke én laagdrempelige manier om Helmond beter te leren kennen.
Klik op de murals, luister naar de fragmenten, of lees ze mee.
Helmond