Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Expo: Wat er gebeurt wanneer er niets gebeurt

Contact

Adres:
De Cacaofabriek
Kanaaldijk Z.O. 100 120
5705 LA Helmond
Plan je route
Afstand:
Expositie

Voor de nieuwe tentoonstelling ‘Wat er gebeurt wanneer er niets gebeurt’ brengt collectief Zuiver acht kunstenaars bij elkaar die in staat zijn precies dat te doen: het bijzondere in het alledaagse onder de aandacht brengen.

Door intensief te kijken naar het alledaagse zie je soms iets bijzonders of leer je anders denken over het bekende. Voor de nieuwe tentoonstelling ‘Wat er gebeurt wanneer er niets gebeurt’ brengt collectief Zuiver acht kunstenaars bij elkaar die in staat zijn precies dat te doen: het bijzondere in het alledaagse onder de aandacht brengen. De expositie is van 16 oktober t/m 27 november 2022 te zien in De Cacaofabriek Expo.

Wat er gebeurt in deze expositie...

Collectief Zuiver, bestaande uit kunstenaars Tyrell Kuipers en Joli…

Door intensief te kijken naar het alledaagse zie je soms iets bijzonders of leer je anders denken over het bekende. Voor de nieuwe tentoonstelling ‘Wat er gebeurt wanneer er niets gebeurt’ brengt collectief Zuiver acht kunstenaars bij elkaar die in staat zijn precies dat te doen: het bijzondere in het alledaagse onder de aandacht brengen. De expositie is van 16 oktober t/m 27 november 2022 te zien in De Cacaofabriek Expo.

Wat er gebeurt in deze expositie...

Collectief Zuiver, bestaande uit kunstenaars Tyrell Kuipers en Jolijn van den Heuvel, ontwikkelde samen met kunsthistoricus en schrijver Manus Groenen het concept voor deze expositie. De titel is ontleend aan een citaat van de experimentele Franse filosoof en schrijver George Perec (1936). Wat hij onderzoekt is vaak zo alledaags dat het een ander niet eens op zou vallen, een eigenschap die hij deelt met de kunstenaars in deze tentoonstelling. Elye Boerenkamps, Stijn ter Braak, Mischa Doorenweerd, Ruud Goedhart, Eva Hoonhout en Reinier Vrancken en ook Tyrell Kuipers en Jolijn van den Heuvel zelf delen hun artistieke manieren van kijken die het publiek inspireren om te leren zien wat er gebeurt, wanneer er ogenschijnlijk niets gebeurt.

Ode aan George Perec

De schrijfstijl die George Perec hanteert heeft soms de luchtigheid van een boodschappenlijstje, maar andere keren de grondigheid van een wetenschappelijke verhandeling. In een ode aan Perec bieden we de bezoeker drie varianten van de publiekstekst aan als handreiking om de werken zo goed mogelijk te zien: een traditionele tekst door curator Manus Groenen, een zeer subjectieve poëtische tekst door dichter Huib Fens en een puur objectieve zakelijke beschrijving door een veilingmeester. Het is aan de bezoekers welke versie zij willen hanteren om de werken in deze tentoonstelling  te kunnen zien.

De kunstenaars van Wat er gebeurt wanneer er niets gebeurt 

Het autobiografische werk van Eleye Boerenkamps (Deurne, 1994) komt voort uit persoonlijke, banale en soms ongemakkelijke relaties. Het werk van Boerenkamps is goudeerlijk en daardoor soms kwetsbaar, teder en zacht, maar even vaak schaamteloos, hard en tegen het exhibitionistische aan. Zo presenteerde ze recent sculpturen met fotoprints waarop haar eigen achterwerk te zien was met daarop blauwe plekken veroorzaakt door vallen, stoten of ruwe vrijpartijen.

Stijn ter Braak (Groningen, 1995) werkt sinds 2020 aan de serie 'mijn spullen'. Als een ruimtelijk trompe l’oeil houdt zijn werk het oog voor de gek, tot we beter kijken. Het is een verzameling replica’s van voorwerpen uit zijn woning, die hij reproduceert met materiaal dat hij op straat en bij het afval vindt. Tot in detail worden objecten nagemaakt, maar nooit in het oorspronkelijke materiaal.

Mischa Doorenweerd (Tilburg, 1988) ziet in alles mogelijkheden voor nieuwe sculpturen, installaties of acties. Hij treedt elke tentoonstellingslocatie met een frisse blik tegemoet en brengt er onverwachte ingrepen aan. Hij bekijkt wat zich aandient en aan deze situatie voegt hij iets toe. Kunst hoort bij Doorenweerd niet in een ivoren toren, maar is speels en toegankelijk. Participatie is daarom vaak een belangrijk onderdeel in zijn werk.

Veel voorwerpen waarmee we onszelf thuis omringen zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ze min of meer onzichtbaar zijn. Een koffieapparaat, een printer, een stopcontact; ze zijn zo bekend dat we ze niet meer zien. Ze zijn het bekende decor voor ons dagelijks leven, maar zijn niet gemaakt om op te vallen, maar juist om in de omgeving op te gaan. Ruud Goedhart (Amsterdam, 1958) kiest dit soort objecten als onderwerp voor zijn schilderijen.

Verstilling is een passend woord voor het werk van Jolijn van den Heuvel (Veghel, 1994). Met een oog voor de poëzie van het banale weet ze beelden te vangen die aan een ander voorbijgaan. Ze verwijdert de ruis van alledag en laat ons focussen op vondsten die geïsoleerd worden uit hun context. Het drogen van noten, zaden of wasgoed zijn juist de trage bewegingen die Van den Heuvels aandacht trekken.

Eva Hoonhout (Netersel, 1990) reflecteert in de installatie Here is To The Mess We Make op de fysieke en mentale ruimte voor zelfzorg. Welke ruimte krijgen we daarvoor? Hoe kunnen we deze ruimte vormgeven zodat we gezond kunnen leven? In deze installatie, die bij elke presentatie evolueert, tast Hoonhout verschillende ruimtes af door ze fysiek te onderzoeken.

In het multidisciplinaire werk van Tyrell Kuipers (Schijndel, 1994) plaatst ze banale objecten, beelden en observaties binnen een kunstcontext. Daarmee vestigt ze de aandacht op de schoonheid van alledag en het alledaagse van kunst. Haar materiaal- en onderwerpkeuze zijn speels, maar geven ook blijk van kennis van het kunsthistorische gedachtegoed waartoe ze zich verhoudt.

Reinier Vrancken (Weert, 1992) werkt op een speelse wijze met taal, vertalingen, betekenissen en de geschiedenis van de conceptuele kunst. Hier is de interventie uitgevoerd in het gastenboek in de tentoonstellingszaal. Het gastenboek is hier als kunstwerk tentoongesteld en kan daarom gedurende de tentoonstelling niet ondertekend worden. Alsof er niets gebeurd is…
 

Prijzen

  • € 0,00

Locatie